In de laatste raadsvergadering van 2016 bespraken we de zgn. Najaars-rapportage, alle plussen en minnen van het afgelopen jaar en de verwachtingen voor de komende 4 jaar.
Onze gemeente werd wederom met een tekort geconfronteerd, nu van ruim EUR 2.000.000,–.
Bij de stemming bleek dat de LDIJ hier de meest kritische partij was en wij hebben dan ook tegen de vaststelling gestemd. De overige partijen stemden vóór, vandaar dat deze rapportage is aangenomen.
Waarom is de LDIJ zo kritisch op dit financiële beleid van de gemeente IJsselstein? In 2014 heeft het College aangegeven dat onze gemeente financieel gezond is en dat er in de komende jaren een financieel sluitende begroting kan worden gerealiseerd. Vervolgens is 2015 met een tekort afgesloten van EUR 600.000. In dat jaar werd vermeld, dat een tekort van ongeveer hetzelfde bedrag voor 2016 was te verwachten.
Dat is echter opgelopen naar ruim EUR 2.000.000,–!
Vast komt ook te staan dat we de komende jaren weer met een tekort worden opgescheept, omdat UW-Samenwerking extra kosten moet maken in de komende 3 jaar. Deze kosten bedragen voor IJsselstein in totaal EUR 1.700.000,–, dus circa EUR 600.000,– per jaar. In 2014 werd juist nog uitgegaan van besparingen op UW-Samenwerking (IJsselstein en Montfoort) die konden oplopen tot EUR 1.000.000,– per jaar, in plaats van besparen komen we dus de komende jaren juist duurder uit. Dit College noemt dit beperkt voordeel en een investering in de toekomst. Ook worden dit incidentele kosten genoemd terwijl wij kosten voor 3 jaar lang als structurele kosten zien (de Provincie kijkt alleen naar een meerjarige structurele begroting).
Wij zien dit anders en hebben dan ook gevraagd hierover een debat aan te gaan!
Het College heeft ook aangegeven dat de huidige financiële doorrekening niet compleet is.
Behalve de UW-Samenwerking, blijkt de verbouwing van het stadhuis vele malen duurder uit te komen. Inmiddels van EUR 1.600.000,– naar EUR 4.700.000,–!
Dat hierin ook de extra kosten van de investering voor de huurders zijn meegenomen om het verhuurbaar te krijgen, is goed om te weten maar het bedrag is veel te hoog.
Bovendien is er nadat zowel de Politie alsmede Provides hun nieuwe werkplek hebben gevonden in het stadhuis, nog steeds sprake van 2/3 leegstand!
Verder blijkt dat:
- er nog geen pachter voor sporthal ’t Heem is en deze kosten worden niet voor 2017 benoemd,
- de kosten voor de GGD voor de leegstand zijn ook opgelopen,
- de verhuuropbrengsten van lokalen door scholen is hun opbrengst maar het nadeel van EUR 20.000 is voor onze rekening,
- voor het digitaliseren van het archief bleek nu dat daar de afgelopen jaren niets aan is gedaan, waardoor een extern bureau voor ruim EUR 70.000,– in rekening mocht brengen,
- het baggerplan dit jaar niet is besproken en dat er nu voor circa EUR 30.000,– kosten moeten worden gemaakt,
- de Omgevingsdienst een tekort kent van EUR 600.000,– (in 2017 zou nog EUR 300.000,– worden ontvangen),
- de Touwlaan EUR 100.000,– duurder is geworden door extra kosten van de Aanbesteding en meerwerk.
Deze en nog tal van voorbeelden getuigen niet van een financieel solide beleid. Ook kwam vast te staan dat tal van vragen die wij schriftelijk hebben gesteld, amper zijn beantwoord. Het is niet voor niets dat we hiervoor aandacht hebben gevraagd in de Raadsvergadering. Ook vinden wij de tussentijdse informatie naar de Raad te beperkt; de overschrijding van de kosten van de Touwlaan is ons nooit gemeld. Het 1 maand later laten ingaan van de verhoogde parkeertarieven is ook niet met ons gedeeld, en de extra kosten van UW-Samenwerking van EUR 1.700.000,– worden notabene enkele uren voor de Raadsvergadering medegedeeld.
In januari en februari 2017 komt de vaststelling van het gehele financiële verhaal aan de orde.
Wij hebben nu al voorgesteld een reëler verhaal te brengen en te verwachten tegenvallers al op te nemen en niet achteraf.
We willen dat onze gemeente niet meer uitgeeft dan begroot en tijdig de Gemeenteraad informeert zodat er nog maatregelen kunnen worden genomen!
In de bijlage ziet u hoe de Spaarpot van de gemeent IJsselstrein zich ontwikkelt.